Etik och livsfrågor my ass

Idag är jag arg. Igen.
Jag och ett par kompisar hade gått från skolan, och var påväg mot stationen. Vid stationsgatan får vi syn på en lång välbyggd kille i 25-års åldern som rentav pucklar på en man i femtioårsåldern. Så vitt vi kunde förstå, hade den äldre mannen korsat övergångstället, tvingat 25-åringen att tvärbromsa, och uppenbarligen " förstört hans jävla bil". För det första, vilket jävla snille som tydligen inte vet att ett ÖVERGÅNGSSTÄLLE är till för att folk ska kunna GÅ ÖVER gatan, och att bilar ska stanna.

Han har stannat bilen mitt i vägen, och det står fyra bussar och ett tiotal personbilar bakom och tutar. Allt äger rum utanför en restaurang, där det sitter en massa folk utanför och bara tittar på.
På andra sidan vägen,vid stationshuset står en massa äldre damer och kvinnor. De tisslar, tasslar och glor. Men ingen lyfter så mycket som ett finger. Alla tittar fascinerat på, när det för en gång skull händer nånting i lilla växjö.

Och där stod jag. Genom huvudet blixtrade alla lektioner vi haft i etik & moral förbi.
Hur många gånger har vi inte tagit upp just det där exemplet, det där exemplet. "Om jag ser någon bli misshandlad på gatan, skulle jag ingripa?"
Jag blir så arg så jag nästan börjar gråta när jag ser den äldre mannens panik när han slängs hit och dit på gatan.
Och eftersom alla står där som apatiska jävlar, blir det vi som får ta tag i saken och larma polisen.

Tummen ner för apatiska fegjävlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0